TAALDUIKEN EN
ARTISTICULEREN
Ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs in meertalige basisscholen
Wat maakt muzisch taalonderwijs interessant en hoe kan je taal genereren dankzij muzische expressie in een meertalige klas? In nauwe samenwerking met enkele meertalige basisscholen in de provincie Limburg en immersiescholen Nederlands in de provincie Luik hebben onderzoekers en studenten van de Hogeschool PXL, la Haute Ecole de la Ville de Liège en Bal Spécial vzw met veel ijver hun schouders gezet onder het project “ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs in meertalige scholen”.
Het kader taalCULTuur werd verfijnd. Er kwam meer focus op interactief leren zonder tussenkomst van de leraar, de kracht van toeval en de onvoorspelbaarheid van het creatieve proces werden belangrijke basisbeginselen. De multidisciplinaire workshops beeld, drama, beweging, dans en muziek zetten in op interactief, zelfsturend leren en actieve betrokkenheid van elk kind. De resultaten werden gebundeld in het boek ‘Taalduiken en artisticuleren’ van auteurs Karen Reekmans, Elisabeth Henry en Anne-Lore Baeckeland. Dit project werd medegefinancierd door de Nederlandse Taalunie. De principes voor muzisch taalonderwijs werden bekroond met het Europees Talenlabel 2019 voor innovatief talenonderwijs in Vlaanderen.
Laat je alvast inspireren door volgende filmfragmenten.
Taalduiken en artisticuleren
Boekvoorstelling 24 september 2020 in la Haute Ecole de la Ville de Liège (Hazinelle)
Taalduiken en artisticuleren
Laat je inspireren door onze visie op muzisch taalonderwijs.
Vertel je verhaal
Verhalen verzinnen met impulsen van beeld, muziek en drama.